Friday, August 14, 2009

Foarta Finale

Og hvilken finale! Dagens utflukt inkluderer både maxitaxi, amerikanere, rumener med arbeidplass i Stavanger, håpløse lokaltog og fnisete rumenske piker.

Det ble en grytidlig morgen idag, sågar før frokostserveringen var igang. Men hotellsjefen, Mutsu, eller Szabo som han egentlig heter, hadde smurt både frokost og lunsj til meg. Jeg valgte å gå ut til busstasjonen, været var fint og det var greit å få noen bilder av "nye" Brasov også.

På busstasjonen var det fullstendig kaos og en rekke busser som gikk både hit og dit. Jeg fant omsider ut hvor min var, men det ble omtrent en times ventetid før avgang. Vel fremme i Sinaia orienterte jeg meg raskt og fant raskeste vei opp til Peles Castle. Det viste seg å være en latterlig lang kø for en guidet tur inne i slottet, så jeg valgte å se det utelukkende fra utsiden. Området rundt her er visst jevnlig frekventert av bjørner, eller Urs som de sier på latin/rumensk.

Herfra fikk jeg meg en god og svett tur opp til telegondolaen. I Sinaia har de en telecabina (taubane) og en telegondala (nyere taubane med flere vogner), som bringer en opp til Cota 1400. Herfra går det en telecabina videre opp til Cota 2000 ( jeg behøver sikkert ikke fortelle at navnene refererer til høyde).

Alt som ble sagt om å være blant "elementene i går", blir jo selvfølgelig en vits i dag. I dag var det virkelig "the real thing". Jeg kjøpte meg kart på vei opp - og det ble derfor veldig enkelt å følge den gule løypen mot Caramain. Underveis kom jeg i prat med en rumener, som hadde rømt landet for 40år siden. Han bodde nå i Frankrike primært, men arbeidet for Schlumberger og hadde delvis arbeidsplass i Stavanger. Mens vi gikk der og pratet, kom to amerikanere forbi. De hørte at vi snakket engelsk og tok således kontakt. Amerikanerne var på ingen måte kledd for å være 2000m over havet - og ut fra den øvrige praten etterhvert viste de seg å være utmerkede represetanter for, den type amerikanere verden helst unngår (ja, han ene var fra Texas).

Jeg skilte lag med Stavangermannen etterhvert, siden jeg hadde et ønske om å bevege meg litt raskere enn denne mannen gjorde. Jeg fulgte den gule løypen videre til jeg traff på den blå. Herfra kom jeg ut på kanten og ned mot Cabana Caramain. Jeg skulle gjerne gått opp den stupbratte stien til Mt. Caramain, hvor det er satt opp en gigantisk monument til minne om de falne under første verdenskrig, men klokken, samt tett tåke, talte imot dette.

Fra Cabana Caramaim gikk jeg opp mot Chalet Babele, hvor taubanen går ned til Busteni. Men før jeg kom så langt, tok jeg en titt på de eoliske formene som Mt. Bucegi er kjent for, bla. en som ser ut som den egyptiske sfinxen.
Fra Babele går der en taubane ned til Busteni. Jeg vet ikke hvor lang den er, men fallhøyden er omkring 1200m. Og det er relativt voksent - og det er ikke akkurat kort vei ned fra taubanen når man er midtveis. Det kilte herlig i magen (selvsagt fordi banen ser ut som den aldri har vært vedlikeholdt).

Busteni er en liten by med alpehoteller, taubane og en jernbanestasjon. Jeg gikk mot siste. Det viste seg å være en times ventetid før toget kom, så den tok jeg på, eh, stasjonen.
Mens jeg satt der på stasjonen og ventet, bestemte to rumenske piker seg for å slå seg ned på nærmeste sete, til tross for en rekke ledige sitteplasser elsewhere. Vi nordmenn synes jo det er forferdelig rart når noen gjør noe slikt. Men iallefall, der satt vi.

Andrea og Ioanna tok et par bilder av meg og gikk rett på sak, alder og virke. Men engelsken var jo så som så, så hva de egentlig fikk ut av det er jo et annet spørsmål. Andrea og Ioanna skulle kun til Predeal, hvor de ferierte. Men de ble avløst av Ioanna nr 2, som var i samme kupe. På denne måten ble turen til Brasov uten opphold, til tross for at toget var godt over en time forsinket.

Vel hjemme traff jeg Mutsu, og han foreslo take-away middag fra Andos i topp-etasjen. Vanskelig å si nei. Kvelden utartet seg videre til Groove Garden, men det får bli en egen post.

2 comments:

1. initasjonen fra hun i blått virker nå klar nok - just do it. beklager at jeg smusser til et ellers så fint reisebrev...

ReplyDelete
  2. ja, det var litt ufint - men bra du ikke så bilde av den tredje personen...