Saturday, August 8, 2009

Transylvania 2009

Her følger en liten oppsummering av dagens hendelser.
En tur til Romania er knapt nok noe som kvalifiserer en til å kalle seg Columbus eller Marco Polo, men det var ikke helt uten kriblerier i magen at jeg gikk på flybussen 0500 utenfor BKK i morges.
Første utfordring var overgangen fra Henri Conda International til Gara de Nord. Skriften hadde nevnt en buss som gikk til et sted i nærheten av togstasjonen, heldigvis viste det seg at rutetilbudet var oppgradert og at bussen gikk rett til stasjonen. Nabolaget rundt her var ikke noe videre trivelig, og jeg er vel relativt fornøyd med at jeg slapp den spaserturen. På togstasjonen traff jeg igjen to personer jeg hadde snakket kort med i påvente av flybussen, hvorav den ene var lokal. Unødvendig å si at det derfor ble forferdelig enkelt å skaffe seg togbillett og riktig tog. Den andre, en engelskmann, skulle samme veien - så da ble det litt mer enn bare tause blikk på den rumenske familien som ellers fylte kupeen.



Togturen bød ellers på visuell mat av høy kvalitet. Kanskje det var derfor det tok 3,5 time på en avstand tilsvarende Bergen-Voss?



Vel fremme i Brasov var det nesten knirkefritt å finne frem til hotellet, to engasjerte og overvennlige ungdommer viste villig veien frem til et kjent sted i kartet. "Vennlige" folk sør for Danmark er sjelden noe å trakte etter, men med mindre jeg blir ranet på åpen gate av de samme vennlige folkene imorgen, så skal jeg være villig til å lempe litt på fordommene mine.

Siste punkt på timeplanen var å skaffe noe rask mat. Resepsjonisten var ikke noe positiv til at jeg beveget meg ut, da det snart ble mørkt - og jeg måtte i hvert fall ikke gå forbi bensinstasjonen - som jeg nettopp hadde gått opp bak på vei til hotellet. Jeg ilte ned til nærmeste burger og løp som en gal opp igjen. Reddet!
Når det er sagt, så ligger hotellet i skogkanten, og når mørket faller kommer småtrollene frem - eller en av de 5000 brunbjørnene som lever i dette landet.
Men skulle noe gå galt, så er det godt å vite at hotellrommet er utstyrt med både masasjedusj og bidét, en herlig etterlevning fra det norske 80-tallet, men som her tydeligvis er in vogue.

1 comment: