Friday, October 9, 2009

Norge i Sverige

Det er vel på tide å komme med en kort oppdatering vedrørende tidligere nevnte tv-program Radioskugga, nå som jeg er på vei inn i andre sesong.

Jeg fikk lettere panikk etter fem minutter inn i pilotsepisoden, frykten for at jeg virkelig hadde sprengt tabbekvoten for DVD-kjøp hang lavt over stuebordet. Heldigvis tok det seg opp etter hvert, og jeg kom in the mood relativt fort. Seriens magiske oppskrift var rett og slett å skamløst kopiere historier fra Northern Exposure og sette det til musikk tatt rett ut av Twin Peaks.

Men så over til innleggets tittel: Norge i Sverige. Man behøver ikke være noe større geni for å se at "Bakvattnet", seriens handlingssted, ikke er i Sverige. Selvsagt er det i Norge, hvor skal man ellers et svensk tv-team finne fjord og fjell uten å reise til Alaska? Til Lærdal såklart!

Jeg lurte lenge på hvor de kunne ha filmet dette - spesielt etter å ha sett en annen fin svensk tv-serie for ikke så lenge siden, "God morgon alla barn", som også bar mistenkelig preg av å ikke ha vært filmet i Sverige.
Men Lærdal? Det hadde jeg ikke sett for meg. Ikke spør hvorfor. At det faktisk var Lærdal, er det kun IMDB.com som bekrefter, jeg har ikke funnet noen andre ledetråder. Men det virker rimelig nok når jeg ser godt etter.

Så sånn gikk det altså til. Mon tro om det fortsatt finnes noen i Lærdal som husker det? Det må ha fortont seg som en internasjonal og eksotisk begivenhet, det var jo tross alt før de fikk verdens lengste biltunnel! Det er vel tvil om at jeg må ta en sving nedom Lærdal sentrum neste gang jeg er på de kanter.

No comments:

Post a Comment