Sunday, December 27, 2009

kulturell krasj

I dag ble drøm til virkelighet. Hva er vel bedre enn å besøke en ekte tv-location fra en legendarisk amerikansk tv-serie? Dynastiet? Falcon Crest, Twin Peaks? I wish... Men det var ikke så aller verst dette heller.
Flipper! Hvem kan vel glemme den artige delfinen Flipper? Jeg kan tydeligvis det, for i mitt hode snakker alle i nevnte tv-serie med australsk aksent. Men hvor har jeg så dette fra?

For å ikke foregripe begivenhetenes gang ytterligere, skal jeg ta ting fra begynnelsen.
Det var en fin dag, solen skinte og termometeret lå rett under 20-tallet vil jeg tro – ikke for varmt, ikke for kaldt. Vi satte oss i bilen og kjørte mot Miami Seaquaruim, som ligger på den piktoreske (men for all del ikke pittoreske) øyen Key Biscayne i Miami.



Miami Seaquarium er, i likhet med akvariet i Bergen, en tumleplass for ulike vannbaserte dyr. Men mens akvariet i Bergen må kunne sies å tilhøre den gamle skolen, hvor det skolerende elementet er bærebjelken, tilhører Miami Seaquarium den amerikanske skolen, som er all about fun and games!

I prakis betyr dette show! Dansende delfiner og syngende sjøløver. Ingenting slår våtdraktkledde piker som blåser i fløyten og forteller oss at vi ikke må kaste boss i havet, slik at selene slipper å danse rundt rundt på to bein (eller finner) med en colaflaske rullende på snuten. For et folkeslag som helst slår selene sine ihjel med en rusten spiker, er jo synkrone delfiner til takten av Ricky Martin like eksotisk som månelandingen. Men heldigvis skal det mer enn som så til for å vippe meg av pinnen.

Etter det innledende shovet med selene, gikk vi videre til arenaen hvor Flipper ble spilt inn. Showet var upåklagelig – jammen kan de hoppe høyt. Piruetter til tross, det var spekkhogger-Willy som stjal showet, med sine mange tonn og fantastiske evne til å dusje store deler av publikum.



Alt i alt var det en fin dag. Men så var det dette med Australia?
I ettermiddags-tv'ens gullalder, viste TV2 en rekke mer eller mindre stimulerende program. Flipper var så vidt jeg vet et av disse. Men jeg er rimelig skråsikker på at der også må ha vært en australsk tv-serie med et rimelig lignende tema: Far, to sønner, et vidunderdyr, en båt og store mengder bush. Etter litt googling har jeg kommet frem til at der var en serie som het Skippy, som har en vidunder-kenguru i hovedrollen. Er det denne jeg tenker på, eller var det noe annet med en delfin også? Innspill og mimring er velkomment i kommentarfeltet.

No comments:

Post a Comment