Tuesday, September 29, 2009

Litt om hvert - og en dose dannelse

Det går langt mellom hver gang man hører en virkelig oppsiktsvekkende uttalelse, en som slår skikkelig hardt og får en til å boble over av, ja... et eller annet.

Ingeborg Moræus Hansen kom med følgende slenger på slutten av et innslag om seniorer og internett, på Dagsrevyen idag:

"Det er like dannet å gå på internett, som det er å gå på biblioteket"

Øvrige kommentarer føles overflødig.

Så over til noe annet. Nå har jeg gjort det igjen, fiklet med fortiden. Jeg og de mange tusen andre ofrene for tv-revolusjonen - fremveksten og normaliseringen av den snakkende boksen - er proppet med gode og dårlige minner fra flimrende høytider som påske og jul, men også fra mindre høytidelige stunder som mandag kveld, tirsdag kveld, onsdag kveld...

Påskekrim var jo, og er fortsatt en godt etablert institusjon. Klart det var litt enklere den gangen man kun hadde en kanal å forholde seg til, men uansett, spennende var det. Eller var det det?
Da markedsavdelingen i NRK for et par år siden skjønte at det lå penger i folks svekkede hukommelse, satte de igang DVD-pressen. Ut i den andre enden kom tidløse titler som Rød Snø og Malstrøm. Jeg var en av de som bet på og ukritisk slengte 159kr i disken på Platekompaniet.

I etterpåklokskapens navn, kan man vel si at det ikke var en av mine beste økonomiske disposisjoner. Men lærer man av sine feil? Sjelden. Da jeg nå oppdaget at den svenske tv-serien "Radioskugga" var gitt ut på DVD, slo jeg umiddelbart til.
Hvis jeg husker riktig, så fylte denne serien det enorme hullet som hadde oppstått i tv-skjermen etter at Twin Peaks og Northern Exposure hadde hatt både premiere og tatt en ekstra seiersrunde. Men kan det være at hukommelen min har spilt meg et puss, akkurat som tilfellet Malstrøm? Jeg krysser fingrene og håper på det beste - DVD´en er på vei.




No comments:

Post a Comment